Biografia vo filme.

Nieže by som nemala rada životopisné knihy, ale tie filmy sú ako vymakaná skladba s ešte parádnejším klipom. Nie všetky, priatelia, nie všetky. Samozrejme, že je to vlastne ako keď zladíte výber hudby s knihou. Ale niekedy je lepšie, keď iba stlačíte play a ide to. Vy sa nemusíte už o nič starať. Tu máte moje obľúbené... 


V prvom rade Morrison bol najprv básnik a až potom spevák. Diskrografiu The Doors mám v malíčku a zbožňujem ju nadovšetko. Jeden z najväčších bohémov. Charizmatický šaman, ktorý mal v súkromí veľké problémy sám so sebou. Preto si pomáhal na 60.roky veľmi (ne)tradične, drogami. Najväčšia spotreba LSD mu priniesla neraz i toľko zábavy, že ho vyviedli aj z vlastného koncertu. Oliver Stone spracoval The Doors dokonale. Val Kilmer hral...Nie, on nehral, on sa dokonale vžil s Jimom. Miestami som bola na pochybách, či sa Morrison nevrátil. Tento "dokument" o tom, ako underground išiel na výslnie, treba vidieť. Plus, odporúčam aj ozajstné dokumenty o The Doors a ich hudobnej dokonalosti a špeciálne odporúčam poéziu Mr. Mojo Risin´-a. Neviem sa vyhnúť pocitu, že by som si s ním neskutočne rozumela, vlastne si aj rozumiem už nejakých 10 rokov.





Mladík z Portorika. Povráva sa,že priateľstvo s Andym Warholom ho posunulo tam, kde bol on sám posledné roky svojho života- na výslnie. Grafiťák, čo kombinoval štetec a sprej. Čarbal, čmáral a infantil sa dokonale. Film so skvelým obsadením, nečakala som, že Bowie je aj poctivý herec. Ironicko-smutný príbeh Basquiata zachytáva jeho podstatu a atmosféru. Veľká škoda, že Madonnu si tam nezahrala samotná Madonna. Ale našli jej výbornú dvojníčku, uvidíte. K filmu je veľmi pekný soundtrack. Plus, odporúčam si o Basqiatovi prelistovať pár kníh. Ak chcete mať o ňom viac vedomostí. Mne sa najviac páčila tá z vydavateľstva Taschen a tento dokumentík nie je zlý TU.

                                   



"She builds you up to just put you down", spievajú Velvet Underground údajne o Edie Sedgwick. Bob Dylan mal veľké výhrady voči filmu Factory Girl. Tvrdí, že ho vo filme vyzobrazili tak, ako by mohol za jej smrť. Nuž, to už si musí zodpovedať on sám. Mne sa film veľmi páčil, je to jeden z tých, ku ktorým sa rada a často vraciam...Ale to ja aj k tým vyššie uvedeným. Šmrnc, charizma, husté mihalnice, obrovské náušnice, obočko najviac fresh a prachy rodinného imania. To bola Warholova Superstar. Nadané dievča, ktoré sa hanbilo iba dovtedy, kým si niečo nehrkla alebo nedala. Tak to aj dopadlo. Svoj talent nevyužila tak, ako by mala. Smutné i epické zároveň. Iba ona za to ale nemohla. 
Plus, odporúčam si s ňou pozrieť záznamy rozhovorov a filmy kde ju Warhol obsadil.

"I'dlike to turn on the whole world for just a moment . . . just for a moment."





Práve som si uvedomila, že sa Warhol vyskytol vo všetkých týchto troch filmoch. V The Doors síce iba na chvíľu, v tých ďalších však tvorí ich podstatu. Mal to tam chalan očividne pod palcom v tých časoch. Poznal sa s veľmi zaujímavými ľudmi, tak prečo by ich nevyužil, či už pre svoje osobné alebo materiálne blaho. Všetci hrdinovia týchto filmov umreli tesne pred tridsiatkou...
Toľko moje biografie. Ešte musím spomenúť Fridu, Pollocka a Cadillac Records, kde hrá moja milované Yoncé. 






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Archív blogu